Smernica NIS 2 je legislatívny akt, ktorým sa stanovujú opatrenia na dosiahnutie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v celej EÚ. Zverte vašu cybersec problematiku do rúk VNETu.
V digitálnom svete sa kybernetické hrozby stávajú čoraz rafinovanejšími a predstavujú tak značné riziko pre podniky aj jednotlivcov. Nová Smernica (EÚ) 2022/2555, známa aj ako smernica NIS 2, sa snaží dosiahnuť vysokú úroveň kybernetickej bezpečnosti a zameriava sa na kľúčové odvetvia, ktoré sú kritické pre fungovanie spoločnosti. Zaujíma vás, čo presne NIS 2 znamená pre vás a vaše podnikanie? Prinášame vám prehľadného sprievodcu touto dôležitou legislatívou. Rozoberieme jej kľúčové body, dotknuté sektory a vysvetlíme, aké kroky je potrebné podniknúť na dosiahnutie súladu s novými pravidlami do termínu 17. októbra 2024. Tak ako v každej oblasti manažmentu vášho IT, VNET ponúka svoju expertízu na to aby sme vám pomohli splniť všetky zákonné požiadavky na súlad s NIS 2 a kyberbezpečnosťou vo vašej firme.
Smernica NIS 2 je legislatívny akt, ktorým sa stanovujú opatrenia na dosiahnutie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v celej EÚ. Jej cieľom je zlepšiť existujúci rámec kybernetickej bezpečnosti zavedením prísnejších povinností pre firmy a organizácie v kritických odvetviach.
Chcete vedieť viac o NIS 2 a ako Vám môžeme pomôcť?
Stiahnite si praktický handbook, kde nájdete všetky dôležité informácie a podrobnosti týkajúce sa tejto smernice.
StiahnuťRozšírený rozsah pôsobnosti
Smernica sa dotýka širšieho spektra sektorov a subjektov, čím posilňuje celkovú kybernetickú odolnosť. Povinnosti kybernetickej bezpečnosti sa tak po novom bude vzťahovať aj na firmy, ktoré doteraz nepodliehali regulácii.Posilnená ochrana pred kybernetickými rizikami
Zavádzajú sa prísnejšie opatrenia na riadenie kybernetických rizík. Podniky budú musieť implementovať a udržiavať adekvátne technické a organizačné riešenia na ochranu pred kybernetickými hrozbami.Zavedenie bezpečnostných opatrení
Prevádzkovatelia kritickej infraštruktúry musia implementovať prísne bezpečnostné opatrenia na ochranu svojich systémov a dát. To zahŕňa riadenie rizík, plány reakcie na incidenty, testovanie a audity.Povinné hlásenie kybernetických incidentov
Všetky subjekty spadajúce pod smernicu NIS 2 budú musieť hlásiť kybernetické incidenty príslušným orgánom. To je kľúčové pre včasnú identifikáciu hrozieb, koordináciu reakcie a zabránenie šíreniu kybernetických útokov.Zriadenie národných tímov
Každý členský štát musí zriadiť národný tím pre reakciu na kybernetické bezpečnostné incidenty (CSIRT). Tieto tímy budú koordinovať reakciu na kybernetické útoky a zdieľať informácie s ostatnými členskými štátmi.Posilnená spolupráca na európskej úrovni
Smernica kladie dôraz na posilnenie spolupráce medzi členskými štátmi EÚ v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Zahŕňa to výmenu informácií, vzájomnú pomoc pri riešení kybernetických incidentov a spoločný vývoj nástrojov a riešení na boj proti kybernetickým hrozbám.Zníženie rizík v dlhodobom horizonte
Investície do kybernetickej bezpečnosti v súlade so smernicou NIS 2 nie sú len krátkodobou povinnosťou, ale skôr základom pre znižovanie budúcich rizík a budovanie odolnosti voči kybernetickým hrozbám.Smernica sa vzťahuje na širokú škálu subjektov a rozlišuje ich medzi dva typy kritickej infraštruktúry:
Subjekty zásadného významu
Tieto subjekty, ako napríklad energetické spoločnosti, nemocnice a banky, poskytujú služby, ktoré by mali v prípade narušenia vážny dopad na fungovanie štátu, hospodárstva alebo spoločnosti. Z tohto dôvodu podliehajú prísnejším požiadavkám na kybernetickú bezpečnosť.
Elektrická energia
Diaľkové vykurovanie a chladenie
Ropa
Plyn
Vodík
Letecká doprava
Železničná doprava
Vodná doprava
Cestná doprava
dodávatelia a distribútori vody určenej na ľudskú spotrebu, ako je vymedzená v článku 2 bode 1 písm. a) smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2184 (22), s výnimkou distribútorov, pre ktorých je distribúcia vody určenej na ľudskú spotrebu nepodstatnou súčasťou ich celkovej činnosti v oblasti distribúcie iných komodít a tovaru
poskytovatelia internetových prepojovacích uzlov
poskytovatelia služieb cloud computingu
poskytovatelia služieb dátového centra
poskytovatelia sietí na sprístupňovanie obsahu
poskytovatelia dôveryhodných služieb
poskytovatelia verejných elektronických komunikačných sietí
poskytovatelia verejne dostupných elektronických komunikačných služieb
subjekty verejnej správy na úrovni ústrednej štátnej správy, ako ich vymedzuje členský štát v súlade s vnútroštátnym právom
subjekty verejnej správy na regionálnej úrovni, ako ich vymedzuje členský štát v súlade s vnútroštátnym právom
prevádzkovatelia pozemnej infraštruktúry, ktorú vlastnia, riadia a prevádzkujú členské štáty alebo súkromné subjekty, ktorí prispievajú k poskytovaniu vesmírnych služieb, s výnimkou poskytovateľov verejných elektronických komunikačných sietí
Subjekty dôležitého významu
Sem patria organizácie, ako napríklad poštové služby, odpadové hospodárstvo a výrobné firmy. Narušenie ich služieb by síce malo menší dopad, ale aj tak predstavuje riziko pre kybernetickú bezpečnosť. Preto aj tieto subjekty musia dodržiavať určité bezpečnostné opatrenia.
podniky vyrábajúce látky a distribuujúce látky alebo zmesi, ako je uvedené v článku 3 bodoch 9 a 14 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 (2), a podniky vyrábajúce výrobky, ako sú vymedzené v článku 3 bode 3 uvedeného nariadenia, z látok a zmesí
Výroba zdravotníckych pomôcok a diagnostických zdravotníckych pomôcok in vitro
subjekty vyrábajúce zdravotnícke pomôcky, ako sú vymedzené v článku 2 bode 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/745 (4), a subjekty vyrábajúce diagnostické zdravotnícke pomôcky in vitro, ako sú vymedzené v článku 2 bode 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/746 (5), s výnimkou subjektov vyrábajúcich zdravotnícke pomôcky uvedených v piatej zarážke bodu 5 prílohy I tejto smernice
Výroba počítačových, elektronických a optických výrobkov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 26 NACE Rev. 2
Výroba elektrických zariadení
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 27 NACE Rev. 2
Výroba strojov a zariadení i. n.
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 28 NACE Rev. 2
Výroba motorových vozidiel, návesov a prívesov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 29 NACE Rev. 2
Výroba ostatných dopravných prostriedkov
subjekty vykonávajúce akúkoľvek hospodársku činnosť uvedenú v sekcii C divízii 30 NACE Rev. 2
poskytovatelia internetových vyhľadávačov
poskytovatelia platforiem služieb sociálnej siete
Požiadavky na kybernetickú bezpečnosť sa pre tieto dva typy subjektov líšia.
Subjekty zásadného významu podliehajú prísnejším pravidlám kvôli potenciálne vážnemu dopadu narušenia ich služieb.
Hoci smernica NIS 2 prináša množstvo výhod, jej implementácia je
taktiež plná výziev a práve preto je dobré mať po ruke spoľahlivého partnera v podobe VNETu:
Zložitosť implementácie
Požiadavky smernice NIS 2 môžu byť pre firmy, najmä tie menšie s obmedzenými zdrojmi, náročné na pochopenie a implementáciu.Náklady na implementáciu
Dodržiavanie nových bezpečnostných opatrení si vyžaduje investície do technológií, personálu a odborného vzdelávania.Nedostatok odborníkov
Trh s kybernetickou bezpečnosťou trpí nedostatkom kvalifikovaných odborníkov. To môže pre firmy predstavovať problém pri implementácii a udržanie požadovaných bezpečnostných opatrení.Potreba medzinárodnej spolupráce
Úspech smernice NIS 2 závisí aj od efektívnej spolupráce medzi štátmi EÚ pri výmene informácií a koordinovanom riešení kybernetických hrozieb.Smernica NIS 2 prináša pre firmy rôznych veľkostí a sektorov do kybernetickej ochrany v EÚ aj rozsiahle benefity:
Ochrana citlivých informácií a systémov
NIS 2 stanovuje prísne požiadavky na kybernetickú bezpečnosť, čím pomáha firmám chrániť ich citlivé dáta a systémy pred kybernetickými útokmi.Odolnosť voči hrozbám
Implementáciou smernice NIS 2 firmy posilnia svoju odolnosť voči kybernetickým hrozbám a budú tak lepšie pripravené na zvládnutie a reagovanie na kybernetické útoky.Dodržiavanie legislatívy
NIS 2 definuje jasné požiadavky na kybernetickú bezpečnosť, ktoré musia firmy splniť. Dodržiavaním týchto požiadaviek sa firmy vyhnú pokutám a sankciám za nesplnenie legislatívnych povinností.Zlepšená reputácia
Dodržiavanie smernice NIS 2 demonštruje záväzok firmy k ochrane dát a kybernetickej bezpečnosti, čím posilňuje jej reputáciu u zákazníkov, partnerov a investorovPrevencia finančných strát
Kybernetické útoky môžu firmám spôsobiť značné finančné straty v dôsledku narušenia prevádzky, krádeže dát a výkupného. Implementácia NIS 2 pomôže firmám predchádzať kybernetickým útokom a tým aj minimalizovať ich finančné dopady.Podpora zo strany štátu
Smernica NIS 2 prináša firmám aj podporu zo strany štátu vo forme prístupu k národným zdrojom a expertným poznatkom v oblasti kybernetickej bezpečnosti. V prípade kybernetického incidentu tak firmy nebudú samy a budú môcť využiť pomoc štátnych orgánov.Zvýšenie dôveryhodnosti
Dodržiavaním prísnych bezpečnostných opatrení smernice NIS 2 firmy získajú dôveru zákazníkov a partnerov, ktorí s nimi budú ochotnejšie zdieľať citlivé informácie.Rovnosť podmienok
Smernica NIS 2 prináša jednotný rámec kybernetickej bezpečnosti pre celú EÚ. To vytvára rovnaké podmienky pre podnikanie a eliminuje konkurenčnú výhodu pre firmy, ktoré doteraz nemuseli investovať do kybernetickej bezpečnosti.